3 manieren om je denkfouten te lijf te gaan!


Je herkent het vast wel; je bent met wat mensen aan het praten en opeens schiet er een gedachte door je hoofd heen. “Ik hoop niet dat ze mij dom vinden” of “waarom zei je dat nou?; dat sloeg toch nergens op?”. En zo gaan die gedachten nog even door, je bent druk met bewijzen te verzamelen dat jouw gedachten kloppen (ze kijken mij opeens niet meer aan of ze vragen mij niets meer). Een ander voorbeeld is van laatst toen je je haar had laten knippen, en niemand er wat van zei! Dus vonden ze het vast niet leuk en nu voel jij je onzeker.

 

Negatieve gedachten en denkfouten zijn hardnekkig

Gedachten en ideeën over bijvoorbeeld jezelf, die vaak niet kloppen en je niet helpen je doel te bereiken. Deze gedachten gaan je in de weg zitten en vervormen soms de feiten in negatieve zin. Het zijn negatieve gedachten of denkfouten. En ze zijn behoorlijk hardnekkig!

Het is echter ook allemaal heel menselijk. We hebben ze allemaal. Ook degene die er zo zelfverzekerd uitzien en waarbij alles goed lijkt te gaan. Zij hebben waarschijnlijk meer inzicht in hun denkfouten en negatieve gedachten, herkennen ze sneller en weten hoe ze die gedachten kunnen ombuigen. Het zijn namelijk gedachten en die komen en gaan, maar jij bent niet die gedachten.

Startmoment

 

3 manieren om ze te lijf te gaan

Ik geef je 3 tips om zelf je negatieve gedachten te herkennen en om te buigen in gezondere en realistischer gedachten. Ik gebruik hiervoor een paar denkfouten als voorbeeld; er zijn er echter nog veel meer.

Gedachten lezen, daar ben je vast een kei in. Jij weet precies wat een ander over jou denkt. En meestal is dat niet veel goeds. Gedachtenlezen is een inbeelding over hoe jij eigenlijk over jezelf denkt en wat er in jou omgaat. Je kunt nooit zeker weten wat er in de ander omgaat.

  • Vraag je zelf af of er andere redenen zijn. Stel dat je partner vergeet je een zoen te geven en jouw eerste gedachte is hij of zij is boos op mij. Als je dit startmomentdenkt kan je verdrietig worden of zelf boos op hem of haar worden. Maar wat je ook kan doen is jezelf afvragen of er ook andere redenen zijn waarom je partner van streek kan zijn? Misschien was je partner te veel in gedachten, was er een afspraak waar hij of zij te laat voor was.
  • Houd er rekening mee dat je gedachten fout kunnen zijn. Stel je collega gaat een opdracht samen met iemand anders doen. Jij denkt omdat zij jou niet aardig vindt of omdat zij vindt dat jij jouw werk niet goed doet? Waar komen die gedachten vandaan? Gaat het echt om haar motieven of is het jouw eigen onzekerheid om aardig gevonden te worden of over de capaciteiten van jouw werk.
  • De belangrijkste tip die ik voor gedachten lezen kan geven is het gewoon vragen. “Waarom ben je boos? Waarom kies je de andere collega om die opdracht te doen?” Dan weet je echt wat ze denken en kan je in gesprek met hen gaan in plaats van met jezelf.

 

Over generaliseren doe je als er incidenteel iets gebeurt en jij denkt meteen in ‘altijd’, ‘nooit’ of ‘het leven is…’ Je maakt de dingen groter dan ze zijn; je kent het gezegde wel van een mug een olifant maken. Situaties zijn echter zelden zo extreem dat je kan praten over nooit en altijd.startmoment

  • Zet de situatie eens in perspectief. Hoe waar is het dat het nooit loopt zoals je wilt of dat je altijd de pineut bent?
  • Wat ben je eigenlijk aan het doen? Je bent aan het oordelen op basis van jouw gevoel. Iedereen is stom, omdat jij weer in de verkeerde rij bij de kassa bent gaan staan? Hoe goed kan jij overweg met een kleine tegenslag? Misschien is Mindfulness een idee voor jou?
  • Ben je wel specifiek over de situatie? Ok, je hebt geschreeuwd tegen je kind, maar betekent dat nu dat je een slechte ouder bent? Weegt een incidenteel zwak moment op tegen alle goede momenten die je als ouder hebt gehad? Hier is realistisch denken hard nodig.

 

Dingen onmiddellijk op jezelf betrekken, want jij bent het middelpunt van ieders leven! Als jij een kamer binnenloopt met allemaal mensen en men is stil; dan komt dat door jou. Als iemand kritiek heeft over dat er te weinig wordt gezegd of meegedacht tijdens een vergadering, denk jij dat ze startmomentjou bedoelen. Herken je ze? Ik heb vreselijk nieuws voor jou; jij bent meestal niet het middelpunt van iemands leven. Op uitzonderingen daargelaten. Dus die eeuwige sorry voor iets wat niet jouw schuld of verantwoording was kan je nu echt wel achterwege laten.

  • Bedenk waarom men opeens stil is, kan het zijn omdat men onderbroken wordt vanwege het feit dat er iemand binnenkomt? Of omdat het onderwerp zojuist is afgerond. Of is het gewoon een saai feest dat totaal niet loopt?
  • Waarom gedragen deze mensen zich volgens jou zo? Ligt het wel aan jou? Als iemand snel doorloopt na het groeten, kan hij ook haast hebben. Reacties hoeven niet altijd betrekking te hebben op jou, maar vaak om hun situatie.

 

Ontdek ze zelf

Er zijn nog veel meer denkfouten of negatieve gedachten. Deze kan je ook zelf ontdekken. Schrijf je gedachte eens op als je hierdoor geëmotioneerd of van streek raakt. Wat gebeurde er op dat moment. Wat dacht jij en hoe had je eigenlijk willen denken. Op deze manier ontdek je ook bepaalde patronen in je denken als je in bepaalde situaties terecht bent gekomen. Lukt je dit niet alleen, omdat je denkfouten je behoorlijk in de weg zitten? Laten wij dit dan samen doen. Door jouw gedachtenpatronen te ontrafelen en gezondere gedachten in te zetten, krijg jij al snel meer zelfvertrouwen.

Startmoment