E-coaching? Maar dat is toch zo onpersoonlijk?
Dat is de eerste reactie die ik krijg als ik het heb over e-coaching. Het idee dat je aan papier of in dit geval email je problemen of je hulpvraag prijsgeeft is raar! Hoe kan je nu als coach achter de kern komen. Je ziet elkaar niet. Er wordt altijd gezegd hoe belangrijk non-verbale signalen wel niet zijn en nu met een druk op de verzendknop worden die weggevaagd!
Vanuit coaching of een ander hulpverleningstraject is inderdaad sinds jaar en dag een persoonlijk gesprek de kern van het traject. Tijdens een gesprek wordt alles besproken en behandeld. Ondertussen speelt de rest van ons leven bijna geheel digitaal af. Je kunt online winkelen, afspraken maken, vriendschappen worden via Facebook of whatsapp onderhouden. Thuiswerken is ook al een normaal begrip, waarbij vergaderingen via Skype gehouden worden. Geen reistijd of slechte planning meer. En het meeste kan wanneer jij dat wilt. Als het niet direct online kan, nou dan laat je toch even een berichtje achter, de ander reageert dan vanzelf wel.
Ongemerkt leven wij al in een e-omgeving. Steeds meer wordt gedigitaliseerd. Om jou als persoon te helpen, zodat wanneer jij er aan toe bent, er mee aan de slag kan. Of dat nu om 10u ‘s-morgens, 14.30 in de middag of om 01.00 uur in de nacht is, alles is mogelijk. Waarom zou dat voor coaching dan anders zijn?
E-coaching is anders dan een gesprek tussen twee personen.
Het contact is altijd op afstand en meestal niet gelijk. Dit geeft jou de mogelijkheid om na te denken over je vraag of je antwoord. Je kan het nog eens overlezen en veranderen als je denkt dat het niet helemaal overkomt wat je eigenlijk bedoeld te zeggen. Dit is meteen al één groot voordeel van e-coaching. Je leest terug en denkt na over wat je hebt geschreven. In een gesprek is iets wat gezegd is nou eenmaal gezegd, ook al was het niet zoals je dat bedoeld had. Je zet letterlijk je gedachten op een rijtje.
Je hoeft niet op tijd op de afspraak te zijn, geen last van files of door weer en wind te fietsen. Je kan zelf in je pyjama aan de slag! Op de klok hoef je niet te letten, ook al ben je twee uur bezig met je opdrachten. Dus lekker flexibel. Een andere belangrijk voordeel van e-coaching is anonimiteit, waardoor het kan zorgen voor meer openheid. En je omgeving hoeft er niet perse iets van te weten.
Wat zijn dan mogelijke e-coach vragen?
Bijna alle vragen zijn mogelijk, zowel persoonlijke als werk gerelateerde vragen. Denk aan, “Hoe raak ik weer gemotiveerd?” of “Hoe krijg ik anderen gemotiveerd?”. Vragen kunnen gaan over stressreductie, zelfvertrouwen, functioneren op het werk, ontevredenheid etc.
Het volgen van e-coaching is ook intensief. Er wordt wel veel eigen inzet, verantwoordelijkheid en veel doorzettingsvermogen verwacht, net als in een traditioneel coachtraject. En huiswerk dat maak je ook en stuur je digitaal in.
En; lijkt het je nog steeds onpersoonlijk?
Probeer het eens uit. Welke vraag heb jij die jij met e-coaching zou willen onderzoeken? Stel hem via deze link. Als jij mij een serieuze vraag stelt en je emailadres erbij zet, geef ik jou een reactie terug. Tot mails!