Oeps vergeten…!

concentratie problemen/ chemobrein

Ze komt ietwat verwilderd binnen. Nog voordat ik hallo kan zeggen, begint ze al allerlei excuses te noemen. Ze was namelijk ons vorige gesprek helemaal vergeten. Die dag ervoor had ik haar de route nog geappt en dat was prima. Maar eenmaal op het afgesproken tijdstip; was zij er niet. Tja wat doe je dan? Geprobeerd te bellen, te appen, maar geen contact. Uiteindelijk na een uur reageert ze vol géne. Ze was gebeld net op het moment dat ze de deur uit wilde gaan en weg was ik uit haar gedachten.

 

Alle woorden tuimelen door elkaar heen als zij mij dit wil uitleggen en ze raakt regelmatig de draad kwijt. Als ze gaat zitten, geeft ze aan doodop te zijn. En ach, dat vind ik in deze situatie ook niet zo heel raar.

 

Vergeetachtigheid en concentratieverlies zijn bijna ‘normaal’ als je in behandeling bent of bent geweest bij kanker. Men noemt het ook wel een chemobrein. Alleen worden deze klachten niet alleen door de behandeling veroorzaakt, er zijn meerdere oorzaken zoals vermoeidheid of angst.

Hoe dan ook het kan je behoorlijk frustreren en slopen dat je alles vergeet en bijna niet meer kan concentreren.

Misschien herken je dit ook?

  • Slecht kunnen plannen
  • Alles gaat een stuk langzamer
  • Multitasking lukt niet meer
  • Moeite met het vinden van de juiste woorden
  • Vermoeidheid
  • Snel draad kwijt zijn in een gesprek
  • Kort lontje hebben
  • Je voelt je in gezelschap verloren
  • Je hebt het gevoel van mist in je hoofd
  • Achter de feiten aan lopen

Tips ter ondersteuning

De symptomen verschillen van mens tot mens. Zo zal ook de oplossing om hier mee om te gaan heel verschillend zijn voor iedereen. Dus kijk bij deze tips wat bij jou past:

  • Maak gebruik van een agenda en eventueel agenda signalen op je telefoon
  • Maak notities als je met iemand gesproken hebt; eventueel ook tijdens het gesprek
  • Sowieso je gedachten en ideeën opschrijven is goed. Als je het opschrijft hoef je het niet allemaal te onthouden, waardoor er geen chaos in je hoofd ontstaat
  • Maak een planbord waar je alle taken op schrijft die je ‘moet’ doen
  • Houd eens een dagboek bij met hoe je je voelt. Als je merkt dat je op bepaalde momenten extra vergeetachtig bent of je slecht kan concentreren, probeer dan te ontdekken wat er op dat moment gebeurde. Was je extreem moe of was je boos. Was je iets aan het doen en deed toen ook nog iemand anders een beroep op je. Als je leert herkennen wat jou triggert of wanneer je te moe bent, dan is het verstandiger om bepaalde dingen niet op die momenten op te pakken. Heb je al mijn vermoeidheidsdagboek gezien? Deze helpt je inzicht te geven in je dagelijkse dagindeling en structuur.  Klik hier voor meer informatie.
  • Probeer stressvolle situaties te beperken. Ja lekker makkelijk praten! Ik weet ook wel dat je dat niet altijd uit de weg kan gaan, maar je hebt wel een keuze in vele andere momenten. Als een bepaalde situatie je stressgevoelens geeft; zoals winkelen. Doe dat dan gewoon (even) niet.
  • Zoek juist naar stress verlichting. Ga wandelen, luister naar ontspannende muziek, probeer mindfulness uit
prikkels

Prikkels en trainen

Kijk eens of je wat prikkels weg kan nemen. Misschien heb je standaard de tv of radio aan, zit je veel op je telefoon of achter je laptop. Dit kan je concentratie verstoren en zelfs vermoeien. Niet alleen de jeugd heeft profijt van vaste schermtijden….

Als je op ziet tegen een gesprek, bereid je dan voor door je vragen op te schrijven. Neem iemand mee, twee horen er meer dan één. Moet je een taak uitvoeren, maak dan een stappenplan. Je knipt de taak dan op in kleine stukjes wat het overzichtelijk en behapbaar maakt; op weg naar een succes.

En dan het laatste wat ik je nog wil meegeven; blijf trainen zowel je brein door te puzzelen, kruiswoordpuzzels etc. Maar blijf ook in beweging; het helpt tegen stress en vermoeidheid. Een wandeling in het buitenlicht doet al wonderen.

Als ze weer weggaat is ze een stuk rustiger dan toen ze binnenkwam. We hebben er uiteindelijk best even om kunnen lachen en het daardoor voor haar wat luchtiger kunnen maken. De tips die ik haar heb gegeven heeft ze opgeschreven (dat was ook een tip) en ze geeft aan vanaf nu standaard een notitieblok in haar tas stopt. O, en onze volgende afspraak die staat in de telefoon. Die ze even later weer komt ophalen, want hij lag nog op tafel…..

Het is kan heel vervelend zijn om last te hebben van een ‘chemobrein’. Het kan moeilijk zijn om te accepteren dat je hier last van hebt. Je herkent je zelf niet meer terug in deze mist. Weet dat iedereen wel eens last heeft van vergeetachtigheid en concentratieproblemen. Vertel je omgeving waar je last van hebt, zodat er meer begrip ontstaat. Heb je behoefte om er over te praten? Neem dan contact met mij op. 

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.