All-inclusive en gezond: beheersing en toch genieten


All-inclusive en gezond: beheersing en toch genieten

Yess,

Jaren geleden ging ik voor het eerst op een all-inclusive vakantie. Ik kwam in een walhalla van eten en drinken. Het voornemen thuis was gewoon normaal te doen; dus normale porties en alleen op de normale eetmomenten….. Ik kan je vertellen; dat is niet gelukt. Mijn zelfbeheersing was op dat moment helemaal weg. Alle excuses om het voor mijzelf goed te praten heb ik uit de kast gehaald. Waarschijnlijk hoef ik ze hier niet op te sommen, want je kent ze vast al te goed. 

Eerlijk toegeven, ik heb genoten van al het eten, het gemak ervan, het snaaien, nieuwe dingen uitproberen, cocktailtjes. Het was fantastisch. Weet ik heb geen moment gekeken naar de hoeveelheid, de gezondheid etc. Ik ben gewoon helemaal los gegaan. Eenmaal thuis vond ik het wat minder leuk. Vond het wel weer fijn om normale porties en lekker brood te eten, maar mijn kleding dacht: lekker puh! Dat krijg je ervan. Ik beloofde mijzelf dit niet meer te doen…. De twee vakanties die erop volgden verliepen precies hetzelfde. Wat nou zelfbeheersing, je eigen woorden nakomen. Mijn enige excuus was dat de kinderen het zo leuk vinden en je hebt er tenslotte wel voor betaald.  Toen wel besloten dat ik nooit meer all-inclusive zou nemen en dat heb ik best lang volgehouden. 

Egypte

Tot we vorig jaar naar Egypte gingen. Na een jaar van hard werken en gezond leven, was het eindelijk zover: vakantie! Ik had me er enorm op verheugd om te ontspannen, te genieten van de zon en… om gedoseerd te genieten van het het lekkere Egyptische eten. Want nu gingen we toch weer all-inclusive, maar ik zou dit keer mijzelf beheersen. 

De eerste paar dagen ging het goed. Ik hield me netjes aan mijn salades, fruit en volkorenbrood. Maar toen ik weer op een avond al die lekkere Egyptische hapjes zag, kon ik mezelf niet meer inhouden. Ik heb het lekker op mijn bord gestapeld, klaar om te smullen.

Een paar minuten later zat ik te genieten, terwijl mijn partner me met een mengeling van verbazing en amusement aankeek. Maar wel zo slim was om niets te zeggen..;).

Ik kon er zelf ook om lachen. De verleiding van all-inclusive was blijkbaar groter dan mijn wilskracht. Maar ach, wat kon het schelen? Het was vakantie en ik wilde gewoon genieten van alles wat het te bieden had.
De rest van de week heb ik dan ook gewoon genoten van al het lekkers, vooral door kleine hapjes te kiezen en lekker veel salades erbij te eten. Zo had ik sneller een voller gevoel. Van de toetjes heb ik er af en toe wat genomen, want die zijn toch vaak altijd overal hetzelfde; zoet, veel suiker, chocolade en vet. Vers fruit is een mooier vervanger. En ik heb geen moment spijt gehad van mijn keuze om te ontspannen en te genieten. 
Want laten we eerlijk zijn: gezond eten is belangrijk, maar af en toe zondigen mag best. En wat is er nou leuker dan dat doen op vakantie?

Leermoment: Teveel restricties opleggen aan je voeding is op de lange termijn niet houdbaar. Geniet af en toe van ongezonde dingen, zolang je het in balans houdt met gezonde voeding.

En jij? Wat is jouw meest hilarische moment op vakantie met betrekking tot eten?

Tips voor een gezonde all-inclusive vakantie

Heb jij een all-inclusive vakantie voor de boeg? Maak je je  zorgen over wat je eet tijdens deze vakantie? Met deze tips geniet je optimaal, zonder af te moeten zien van een lekker hapje of drankje! Trouwens deze tips gelden ook voor ieder soort vakantie.

Tip 1: Verken het buffet (ontbijt, lunch en diner)
Maak voordat je kiest een rondje langs het buffet voor alle opties. Zo krijg je een goed beeld van wat er is en kun je bewuste keuzes maken. Begin met salades en groenten om een gezonde basis te leggen. Kies magere proteïnen zoals vis, kip of mager vlees en volkoren producten in plaats van witte varianten. Fruit is een gezond en fris dessert. Drink water of thee in plaats van frisdrank of alcohol tijdens het eten.

Tip 2: Maak bewuste keuzes
Kies niet voor alles wat je ziet. Maak bewuste keuzes en houd je doelen in gedachten. Neem een klein bord en schep kleine porties op. Je kunt altijd later nog wat bijscheppen. Eet langzaam en geniet van de smaak. Zo eet je minder snel te veel.

Tip 3: Geniet met mate
Je mag zeker af en toe iets ongezonds eten. Geniet hier dan ook van en voel je er niet schuldig over. Beweeg door te zwemmen, wandelen of mee te doen met een sportles in het hotel. Zo verbrand je extra calorieën en blijf je fit.
Met deze tips kun je zeker genieten van een all inclusive vakantie terwijl je gezond wilt eten.

Tip 4: Weersta die tussendoortjes
Ga niet voor die late night snack of neem dan wat fruit. Ga niet tussendoor ijs of wafels eten. Dat soort dingen zijn killers. Maakt vaak alleen maar dat je nog meer zin in zoet of hartig krijgt. Probeer zoveel mogelijk je normale eet routine (qua eetmomenten) vast te houden.

Tip 5: Drankjes
O, die cocktails. Mijn favoriete drankjes op vakanties (en eerlijk gezegd ook thuis als het warm is). Gelukkig houd ik zelf niet van witte of rode wijn en rosé kennen ze bijna nergens, dus voor mij een voordeel. Behalve die cocktails dan. Neem gerust die cocktail, geniet met volle teugen, maar houd het rustig. Niet alleen voor de calorieën, zeker ook voor de mogelijke kater (want dat is echt niet fijn in die hete zon). 

Tip 6: Los gaan met voorbedachte rade
Soms moet je een keer losgaan of het nu qua eten is of qua drank; of allebei….! Denk nu niet dat ik jullie slechte gewoontes wil aanleren, maar tja we zijn ook maar vrouwen toch! En perfect zijn we al helemaal niet. De een houd niet van alcohol, maar lust zeker wat, de ander houd niet van vlees, maar lust best een drankje etc. Mijn tip is: kies één dag waar je zelf het moment uitkiest waar je los mag gaan, bij de lunch, diner of borrel. Houd de rest van de dag hier rekening mee. Eet gezond en met mate, drink overdag alleen water en thee. Trek je favoriete vakantiekleedje aan, zorg dat je je lekker voelt en ga ervoor. Zonder enige spijt en chroom. Geniet van het moment. Morgen is er weer een dag!

Extra tips:

  • Vraag het personeel naar vegetarische of veganistische opties of naar maaltijden die bereid zijn zonder toegevoegde olie of zout. 
  • Neem gezonde snacks voor tussendoor, zoals fruit, noten of yoghurt.
  • Plan je maaltijden: Bedenk van tevoren wat je wilt eten voor ontbijt, lunch en diner. Zo maak je minder impulsieve keuzes.
  • Neem een weerstandsband mee op vakantie; weegt niets. Vraag mij om wat oefeningen die je kan doen en doe dit elke dag een kwartiertje. 

 

Ik hoop dat je met deze tips een heerlijke en gezonde all-inclusive vakantie hebt!

  • Griekenland
  • California
  • Vietnam
  • Japan
  • India
  • Italië
  • Spanje
  • Mexico
  • Zuid-Amerika
  • Thailand

Top 10
gezonde keuken landen

“Vakantie vieren is super. Maar waarom zou je dat gevoel alleen op vakantie mogen hebben “

Neem contact met mij op en je ontdekt hoe je weer de regie in eigen hand kan nemen.  

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.